nauka umiejętności

autor fotki: TarikB

Wszyscy się uczymy, nawet jeśli tego nie chcemy. Panowanie nad procesem wyrabiania w sobie umiejętności jest jednak rzadkim zjawiskiem. Nie jest to jednak skomplikowana sprawa.

Bazowo możemy podzielić nauczanie umiejętności na cztery etapy:
1. Nieświadoma niekompetencja;
2. Świadoma niekompetencja;
3. Świadoma kompetencja;
4. Nieświadoma kompetencja.

Przestudiujmy szybko proces nauki jazdy samochodem.
Pierwszy etap nieświadomej niekompetencji przechodzimy do momentu pierwszych doświadczeń jako kierowca. Nie mamy żadnego pojęcia o tej umiejętności czy przeżyciu.
Etap świadomej niekompetencji następuje po pierwszych jazdach samochodem, wiemy już jak wrzucać biegi, kierunkowskazy, obsługiwać pedały lecz brakuje nam koordynacji i koncentracji na jeździe. Zdajemy sobie sprawę ze swych ograniczeń. Na tym etapie uczymy się najwięcej.
Następnie wchodzimy w etap świadomej kompetencji – wiemy już jak jeździć lecz wymaga to od nas dużej koncentracji, ten etap cechuje się utrwalaniem nawyków. Gdy już jazda samochodem “wejdzie nam w krew” przechodzimy do nieświadomej kompetencji – nie myślimy już o swoich nogach i koordynacji sprzęgła z dźwignią zmiany biegów. Umiejętność stała się dla nas podświadoma i intuicyjna.


Proces uczenia ma pewne specyficzne właściwości – w momencie gdy przejdziemy do etapu czwartego i utrwalimy nawyki często zatrzymujemy się w procesie dalszego doskonalenia. Ograniczamy się w ten sposób, nie dopracowaliśmy niektórych czynności, inne całkowicie zbagatelizowaliśmy. Aby rozwinąć daną umiejętność potrzebujemy cofnąć się do etapu świadomej niekompetencji i opanować w odmienny sposób technikę. Łatwo zauważyć ten proces na siłowniach lub klubach sportowych. Samodzielnie ćwiczący sportowiec często powiela te same błędy. Gdy zaczyna doskonalić się pod okiem trenera, ten w pierwszej kolejności cofa go do podstaw, uczy poprawnego wykonywania ćwiczeń i prowadzi przez dalsze etapy. W ten sposób możemy się doskonalić i rozwijać pomimo nabytych już kompetencji.

Oduczanie – od etapu 4 do 2. Powtórne uczenie się – od etapu 2 z powrotem do 4, z większą liczbą możliwości.


Analogicznie proces przenosi się na wszystkie umiejętności, a w szczególności interpersonalne. I w tym miejscu pojawia się trener rozwoju osobistego…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *