kwestionariusz – twoje nawyki związane ze słuchaniem

autor fotki: [phil h]
Poniżej znajdziesz bardzo prosty test dotyczący nawyków w komunikacji. Jego celem jest przede wszystkim budowanie świadomości dobrych praktyk w komunikacji niż diagnoza rzeczywistych kompetencji. Kwestionariusz bada zasoby i deficyty na poziomie deklaratywnym, warto o tym pamiętać podczas analizy wyników.
Zapoznaj się z podanymi stwierdzeniami i jeśli ocenisz, że w twoim przypadku są one prawdziwe, to wpisz znak „x” w kwadraciku oznaczającym TAK, a jeśli nie to w kwadraciku oznaczającym NIE. Bądź wobec siebie szczery.
Sposób zachowania TAK NIE
1. Jestem zainteresowany wszystkim, co mówią ludzie, nie mam zwyczaju „wyłączania się”.
2. Słucham uważnie głównych myśli i argumentów mówcy.
3. Nie pozwalam się ponieść emocjom w trakcie rozmowy.
4. Gdy mi na tym zależy, potrafię uważnie słuchać nawet przy dużym hałasie.
5. Potrafię się koncentrować i podczas rozmowy utrzymywać koncentrację na dobrym poziomie.
6. Pozwalam mówcy dokończyć jego myśl, zanim wyciągnę z niej wnioski.
7. Słuchając innej osoby reaguję uśmiechem i potakiwaniem głową.
8. Jestem świadom moich uprzedzeń i nie kieruję się nimi w trakcie słuchania.
9. Nie jest moim zwyczajem przerywanie wypowiedzi mówcy.
10. Staram się utrzymać kontakt wzrokowy mówcy podczas rozmowy.
11. Często parafrazuję (wyrażam swoimi słowami i podsumowuję to co powiedział mówca), aby upewnić się czy dobrze zrozumiałem.
12. Potrafię „wsłuchiwać się” w stan emocjonalny mówcy, a nie tylko w to, co on mówi.
13. Słuchając innej osoby, zadaję pytania w celu wyjaśnienia niejasnych dla mnie kwestii.
14. Z reguły nie przerywam innym i nie kończę za nich wypowiadanych przez nich zdań.
15. Mam zwyczaj oceniania treści wypowiadanych przez mówcę niezależnie od tego kim on jest.
16. Zastanawiam się czasami nad tym, co robić, aby lepiej słuchać.
17. Gdy przyłapuję się na słabym słuchaniu, to natychmiast mobilizuję się, aby słuchać lepiej.
18. Lubię słuchać świergotu ptaków i innych odgłosów natury.
19. Wolę słuchać niż mówić.
20. W czasie słuchania przez telefon zdarza mi się zanotować usłyszane informacje.

 

ROZWIĄZANIE:

  • 1-5 odpowiedzi NIE: Jesteś świetnym słuchaczem.
  • 6-10 odpowiedzi NIE: Jesteś dobrym słuchaczem i masz zadatki na to, aby być jeszcze lepszym.
  • 11-15 odpowiedzi NIE: Zdarza ci się być dobrym słuchaczem, ale żeby nim być naprawdę, musisz nad tym popracować.
  • 16-20 odpowiedzi NIE: Niesłuchanie jest twoim złym zwyczajem. Aby się go pozbyć, częściej staraj się mieć zamknięte usta i otwarte uszy oraz praktykuj ćwiczenia proponowane w trakcie tego warsztatu.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *