trener - community manager

czego trener może nauczyć się od community managera?

trener - community manager

Żyjemy w czasach gdy nowe zawody powstają szybciej niż jesteśmy w stanie je rejestrować. Jednym z nich jest Community Manager – pracownik odpowiedzialny za zarządzanie społecznością fanów marki poprzez fanpage’e firmowe. Zawód z pozoru prosty ale i egzotyczny, a w rzeczywistości bardzo zbliżony do pracy trenera biznesu. Poniżej znajdziecie pięć kompetencji, które łączą oba zawody i jednocześnie są codziennie szlifowane przez Community Managerów, czego niestety nie można tak łatwo powiedzieć o trenerach.

1. Zmysł analityczny – kluczem do sukcesu w social media jest tzw. Lessons Learned czyli przemyślenie dotychczasowych działań, wyciągniecie wniosków na przyszłość i zaplanowanie wdrożenia koniecznych zmian. Zmysł analityczny jest również potrzebny do właściwej interpretacji statystyk, odpowiedniego gospodarowania zasobami (w tym budżetem) i identyfikowania słabych punktów procesu. W pracy trenera zmysł analityczny jest równie potrzebny lecz często niedoceniany.

2.Kreatywność – postawcie się na miejscu CMa. Co najmniej raz dziennie stoicie przed potrzebą wygenerowania nowej treści, przygotowania zdjęć, zbudowania ciekawego komunikatu. Wyróżnij się albo zgiń! Taki jest świat współczesnego marketingu. Praca  trenera również wymaga stałego eksperymentowania z materią szkolenia – często przerobienia go ad hoc na sali szkoleniowej. Jeśli ktoś codziennie dba o fanpage ma rewelacyjny poligon dla ćwiczenia kreatywności.

3. Uważne obserwowanie i słuchanie – to kompetencja wręcz rutynowo gloryfikowana przez trenerów i równie często przez nich zaniedbywana. W pracy Community Managera nie ma mowy o “ignorowaniu” głosu i zachowań fanów. Praca CMa to w większości obserwowanie społeczności oraz odnajdywanie jej potrzeb i oczekiwań. Trener biznesu ma ku temu znacznie mniej okazji.

4. Inspirowanie – nic nie daje większej satysfakcji trenerowi niż zainspirowany do zmian uczestnik szkolenia. W pracy Community Managera można doświadczyć tego jeszcze częściej. Obserwując “Udostępnienia” fanów i ich komentarze można dostrzec własnoręcznie wygenerowany “efekt motyla”. Od uczucia, które temu towarzyszy można się uzależnić!

5. Angażowanie – na koniec najważniejsza kompetencja. Zaangażowany fan jest wart tysiąca ( o ile nie dziesięciu tysięcy) pustych “lajków”. Podczas szkoleń prowadzonych metodami aktywnymi, każdy trener doświadcza mniejszych czy większych trudności w angażowaniu uczestników – a ma ich co najwyżej dwudziestu. CM ma setki lub tysiące (a czasem miliony) fanów, a jego najważniejszym miernikiem sukcesu jest zaangażowanie społeczności. W praktyce Community Manager podporządkowuje wszystkie powyższe kompetencje tej ostatniej.

Drodzy trenerzy! Zakładajcie blogi i fanpage’e i rozwijajcie się zawodowo każdego dnia! 🙂

2 komentarze on "czego trener może nauczyć się od community managera?"

  • Cześć! Trzy sprawy 😉

    1) Odnośnie wpisu dorzuciłbym jeszcze “intuicję”, czyli wyczucie odpowiedniego momentu dla umieszczenia danej treści na FP czy w trakcie szkolenia (zastosowanie stosownego energetyzera, etc.)

    2) Super, że blog wygląda teraz nowocześniej i bardziej przejrzyście 😉 Dobry ruch.

    3) Jako Twój stały czytelnik apeluję o Disqua w komentarzach 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *