5 wymiarów liderstwa

Dzisiaj mam dla Was proste, ale głębokie ćwiczenie dotyczące roli lidera w zespole. Zakładamy, że uczestnicy są formalnymi liderami/managerami w swoich organizacjach. Ćwiczenie stosujemy na warsztatach dotyczących jakości zarządzania oraz przy treningach wdrożeniowych lub pogłębiających dla liderów/managerów.

Instrukcja:
1. Wydrukuj rysunek, który widzisz w tym wpisie i rozdaj go uczestnikom. Poproś, aby każdy z nich zastanowił się na ile istotne są dla niego wskazane wymiary. Daj im na to około minuty.

2. Teraz poproś każdego z uczestników, aby przyznał wymiarom punkty, tak aby ich suma wynosiła 10. Daj grupie tyle czasu ile będą potrzebowali.
3. Poproś uczestników o przeczytanie punktacji, którą przyznali wymiarom.
4. Zaproś uczestników do dyskusji na temat istotności i zależności wymiarów. Możesz skorzystać z poniższych pytań:
  • Co jest dla Was najważniejsze w pracy z zespołem?
  • Bez których wymiarów nie bylibyście w stanie realizować roli lidera?
  • Jakie relacje mogą zachodzić pomiędzy wskazanymi wymiarami?
  • Jak w realnych sytuacjach realizujecie każdy w wymiarów?
  • W których wymiarach znajdują się wasze mocne strony?
  • W których wymiarach posiadacie jeszcze deficyty?
5. Zaproś uczestników do zaplanowania rozwoju w pięciu wymiarach. Możesz skorzystać z poniższych pytań:
  • Jakie rutynowe czynności podejmujecie, aby zabezpieczyć wymiar „wyznacza cele”?
  • Jakie rutynowe czynności chcecie dodatkowo podjąć, aby zabezpieczyć wymiar „wyznacza cele”?
  • Jakie rutynowe czynności podejmujecie, aby zabezpieczyć wymiar „organizuje pracę”?
  • Jakie rutynowe czynności chcecie dodatkowo podjąć, aby zabezpieczyć wymiar „organizuje pracę”?
  • Jakie rutynowe czynności podejmujecie, aby zabezpieczyć wymiar „motywuje i inicjuje”?
  • Jakie rutynowe czynności chcecie dodatkowo podjąć, aby zabezpieczyć wymiar „motywuje i inicjuje”?
  • Jakie rutynowe czynności podejmujecie, aby zabezpieczyć wymiar „ocenia i kontroluje”?
  • Jakie rutynowe czynności chcecie dodatkowo podjąć, aby zabezpieczyć wymiar „ocenia i kontroluje”?
  • Jakie rutynowe czynności podejmujecie, aby zabezpieczyć wymiar „rozwija ludzi”?
  • Jakie rutynowe czynności chcecie dodatkowo podjąć, aby zabezpieczyć wymiar „rozwija ludzi”?
Ćwiczenie można dodatkowo pogłębić poprzez dialog o samoocenie w wyżej wymienionych wymiarach lub istotności wymiarów z punktu widzenia pracownika lub klienta. Polecam na rozgrzewkę przed warsztatami strategicznymi lub treningami dotyczącymi kondycji zarządzania w organizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *